Publicaties
Hier
vindt u publicaties van Yaron Kaldenbach; artikelen, boeken, recensies en
interviews. Via de afbeeldingen kunt u de betreffende bestanden openen en
downloaden. Direct hieronder staat een overzicht van alle publicaties bij
elkaar. Als u met de muis/cursor op de afbeelding staat, verschijnt er een
korte tekst over de publicatie en kunt u er desgewenst op doorklikken. Wilt u
de volledige referentie van de publicatie zien met een omschrijving van de
inhoud? Scroll dan verder omlaag. Weergave is op
basis van verschijningsdatum (meest recente bovenaan).
Kaldenbach,
Y. (2022). Online Recensie van "W.C.M. Resing (red., 2021).
Handboek Intelligentietheorie en Testgebruik, 2e editie". Apollo
Praktijk, 1-10.
Recensie van een toonaangevend
handboek, waarin de lezer op foutjes wordt gewezen in afwezigheid van errata
vanuit de uitgever Pearson. Vooral het WISC-V hoofdstuk is onder de loep
genomen. Verder leest u e.e.a. over
de classificatie van IQ-scores, belangrijke informatie en citaten over de
blijvende waarde van het TIQ bij disharmonische profielen (hierover bestaan
hardnekkige misverstanden) en worden er ook een aantal ‘vakinhoudelijke
uitstapjes’ naar onderwerpen gemaakt, die relevant zijn voor iedereen die met
de WISC-V werkt. Ook is er aandacht voor de onafhankelijkheid en objectiviteit
van de informatie in dit handboek, nu de uitgever van dit boek ook de uitgever
is van veel van de besproken IQ-tests, waarbij het bovendien regelmatig de
testauteurs zelf zijn, die de hoofdstukken over hun eigen tests hebben
geschreven. Is er reden om aan te nemen dat kritische geluiden over de
instrumenten van Pearson en/of de betrokken testauteurs minder aan bod komen in
dit boek? En kun je vanuit diezelfde gedachte ook vragen stellen over het feit
dat er in de COTAN ook testauteurs zitten, wiens instrumenten door hun eigen
commissiecollega’s worden beoordeeld? En wat te denken van de
COTAN-database/documentatie met beoordelingen die door het NIP uitgerekend ter
uitgave is ondergebracht bij een testuitgever (Boom), die hun eigen
instrumenten ook regelmatig aan de commissie voorlegt en directe commerciële
belangen heeft bij die beoordeling? Moeten we ons zorgen maken of is het
onvermijdelijk, logisch en een storm in een glas water? U leest het in de
recensie.
Kaldenbach,
Y. (2022/2021). Online Recensie over de 15-Woorden Test voor Kinderen
(5e druk, 2021 en 4e druk, 2020). Apollo Praktijk,
1-20.
Recensies over een van de meest
bekende verbale geheugentests voor kinderen. In deze recensies wordt niet
alleen de waarde van dit instrument onderstreept, u krijgt ook tips voor de
toepassing en interpretatie bij dit instrument en er worden ook foutjes,
visieverschillen en suggesties ter verbetering besproken.
Eerkens,
M. (2021). Super in taal, matig in rekenen? Psychologie
Magazine, januari, 38(2), 59-60.
Interview met Yaron Kaldenbach over disharmonische
intelligentieprofielen, door journalist/psycholoog Marilse Eerkens, in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Psychologie Magazine. Het jaartal ‘2012’ onderaan de pagina’s in de
pdf is een foutje, dat ook in de papieren editie van dit tijdschrift (uitsluitend
bij dit artikel) voorkomt.
Kaldenbach,
Y. (2020). Coping met Corona: hoe reageren kinderen in de ggz? Online
publicatie op de website van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
In dit artikel
beschrijf ik mijn ervaringen als gz-psycholoog in de jeugd-ggz in coronatijd,
en wat mij is opgevallen aan de relatie tussen de diagnose van het kind en de
reactie op de coronasituatie. Ik merkte namelijk na een kleine anderhalve maand
werken ‘in deze gekke tijd’ dat kinderen met verschillende diagnoses ook echt
verschillend reageerden op het thuis zitten, social distancing
en de ‘anderhalvemetersamenleving’. Lees in dit
artikel onder meer hoe veel basisschoolkinderen met ASS genoten van de
‘coronavakantie’, hoe mensen met een traumatische voorgeschiedenis volop
getriggerd werden, hoe exposure-opdrachten bij agorafobie ineens strafbare
feiten werden en hoe kinderen met smetvrees merkten dat hun stoornis inmiddels
tot RIVM-richtlijn verheven was.
Koster,
I., Stams, G.J.J.M. & Kaldenbach, Y. (2018). Een IQ-test op je slechtste moment: is dat wel slim? Dilemma’s rond
intelligentiediagnostiek in turbulente tijden. Kind en Adolescent
Praktijk, maart, 17(1), 6-13.
Jongeren in de JeugdzorgPlus worden doorgaans aan het begin van de
behandeling getest op hun intelligentie. Dat brengt het risico van
onderschatting met zich mee, omdat ze op dat moment in omstandigheden verkeren
die hun testscores drukken. Als hiermee geen rekening gehouden wordt, dan
dreigt een onderprestatie. En dat kan grote gevolgen
hebben. De uitkomst kan een jongere belemmeren en blijven achtervolgen. In dit artikel
worden adviezen gegeven rondom intelligentiediagnostiek in turbulente tijden.
Kaldenbach,
Y. (2015). Het meten van volgehouden selectieve aandacht bij kinderen en
jongeren: welke rol speelt de onderzoeker bij de uitkomsten van de Bourdon-Vos
test? GZ-PSYCHOLOGIE, 7(7), 8-12.
Een veelgehoord bezwaar
tegen de Bourdon-Vos test is dat de onderzoeker een grote rol zou spelen bij de
uitkomsten van de test, vanwege het handmatig registreren van de regeltijden.
Hierdoor zou dezelfde testprestatie bij afname door verschillende onderzoekers
tot verschillende uitkomsten leiden. Om te kijken of dit bezwaar terecht is,
werd een pilotstudie (n=10) uitgevoerd, gevolgd door een groter onderzoek
(n=35). In dit artikel worden de resultaten van dit praktijkgerichte
wetenschappelijk onderzoek besproken. Het veelgehoorde bezwaar blijkt
ongefundeerd. Er wordt bij herhaling een zeer hoge mate van overeenstemming
tussen de onderzoekers gevonden (97-100%).
Kaldenbach,
Y. (2015). DSM-5 whitepaper: De
verstandelijke beperking (verstandelijke-ontwikkelingsstoornis) in de DSM-5.
Amsterdam: Boom Psychologie.
Sinds het verschijnen van
de Nederlandse editie van de DSM-5 zijn er geleidelijk een aantal ‘whitepapers’ gepubliceerd (klik hier voor een
actueel overzicht). Per classificatie of stoorniscategorie worden hierin de
belangrijkste verschillen ten opzichte van de DSM-IV beschreven. In dit whitepaper
worden de belangrijkste wijzigingen besproken in de classificatie van mensen
met een beperkte begaafdheid (lage cognitieve vermogens). Naast een
verstandelijke beperking in verschillende ernstgradaties is helaas de
classificatie ‘zwakbegaafdheid’ (in de eerste DSM-5 edities ‘laagbegaafdheid’
genoemd) gehandhaafd. Opmerkelijk en zorgelijk is dat hiervoor niet langer
criteria bestaan. Dit betekent dat een clinicus naar eigen inzicht iemand
zwakbegaafd mag noemen(!). Er wordt alleen gezegd in welke gevallen iemands
zwakbegaafdheid geclassificeerd dient te worden, maar een definitie van of
criteria voor zwakbegaafdheid zelf, ontbreken. Mijns inziens een achteruitgang
ten opzichte van het al tekortschietende IQ-criterium in de DSM-IV, waarin
gesteld werd dat er een IQ van 71-84 aan de orde diende te zijn om van zwakbegaafdheid
te mogen spreken.
Kaldenbach,
Y. (2014). Recensie
van "C. Karssen H. Kooijman & M. van Rooijen (2014). Mevrouw, mag ik
bij u wonen? Verhalen uit de praktijk van de jeugdbescherming". In: Kind en Adolescent Praktijk, juni, 13(2),
94.
Recensie van een zeer interessant boek van een
gedragswetenschapper bij Bureau Jeugdzorg, die allerlei dagelijkse dilemma's en
schrijnende dossiers bespreekt. Ze beschrijft hoe bij BJZ beslissingen rond
kinderen tot stand komen en welke overwegingen daarbij een rol spelen.
Kaldenbach,
Y. (2014). Verstrekken zonder juiste toestemming. PAOpeople, 1, 3.
Column in PAOpeople (magazine voor
zorg- en onderwijsprofessionals), die in mei 2014 verscheen. Het is een korte
samenvatting van het artikel in De Psycholoog (2012, zie hieronder) over
uitwisseling van vertrouwelijke cliëntgegevens tussen zorgprofessionals en hoe
velen dit vaak (doorgaans vanuit onwetendheid en zonder enige onethische
intentie) doen op basis van ontoereikende toestemming van de cliënt. In de
column wordt abusievelijk naar de WGBO (Wet op de Geneeskundige
Behandelovereenkomst) verwezen als 'WGB'.
In De Psycholoog van
juli/aug 2015 stond een artikel
waarin een psycholoog een waarschuwing van het College van Toezicht kreeg,
nadat hij over een cliënt een brief aan de huisarts had gestuurd (geldt als een
‘derde’), zonder deze vooraf ter correctie en toestemming door de cliënt te
laten inzien. Het is maar zeer de vraag of de in dit artikel beschreven gang
van zaken binnen de medische wereld juridisch is toegestaan. Artsen vallen
weliswaar niet onder de NIP-beroepscode, maar ze zijn onverminderd gebonden aan
de WGBO, waarin ‘informed consent’ een belangrijk
uitgangspunt is.
Trappenburg,
P. (2014). 'Een IQ-score heeft absoluut waarde, maar geen absolute waarde'.
Yaron Kaldenbach over de waarde en de beperkingen van intelligentieonderzoek. Gifted@248, 2(1), 42-44.
Dit interview verscheen in het lentenummer (maart 2014) van Gifted@248, een magazine over
(hoog)begaafde kinderen. Het gaat over het begrip 'hoogbegaafdheid' en de
waarde en beperkingen van intelligentietests.
Kaldenbach,
Y. (2012). Vragen staat vrij, verstrekken niet. Over het verschil tussen
opvraag- en verstrektoestemming. De
Psycholoog, 47(10), 24-28.
Dit artikel verscheen in de ethiekrubriek van De Psycholoog, het
vaktijdschrift van het NIP. In dit artikel wordt aandacht gevraagd voor het
feit velen van ons vertrouwelijke informatie verstrekken aan collega's op basis
van een ontoereikende toestemming. Wilt u niet ten onrechte vertrouwelijke
informatie verstrekken en zwak staan bij een klacht? Lees dan in deze bijdrage
wat u kunt doen om zorgvuldig naar u cliënt te handelen en gedoe te voorkomen.
De kans is groot dat u huidige standaardformulier niet voldoet…
Eind 2014 bevestigde het
NIP College van Toezicht in een uitspraak (klachtonderdeel 6) nog eens het
belang van gerichte en geïnformeerde toestemming (vooraf en per geval) rondom
het verstrekken van gegevens. Vergis u niet; ook de verwijzend huisarts, aan
wie u gewend bent terug te rapporteren, is gewoon een 'derde' zonder verdere
privileges. Deze collega had verzuimd de brief aan de huisarts over de
behandeling eerst aan de cliënt voor te leggen, waardoor hij o.a. geen gebruik
had kunnen maken van zijn correctierecht. De cliënt was 'not
amused' over de gang van zaken en de brief. Zijn
klacht werd gegrond verklaard en de psycholoog kreeg een 'waarschuwing'. Hij
had in strijd met meerdere codeartikelen gehandeld. Januari 2015 stond op de NIP-site overigens dat
de cliënt tegen de uitspraak in hoger beroep is gegaan.
Kaldenbach,
Y. (2012). Betekenis verlenen aan test-hertestverschillen
bij intelligentieonderzoek. VVP Nieuws, 5(18),
10-14.
Iedere psychodiagnost kent het: je hebt een IQ-test gedaan en de
uitslag laat een behoorlijk verschil zien met een eerdere meting. Welke meting heeft
dan ‘gelijk’? Is een daling of stijging van de intelligentie eigenlijk wel
mogelijk? Was een IQ niet een stabiele en zelfs biologisch verankerde maat? In
dit artikel wordt het algemene beeld van stabiliteit van IQ-scores
genuanceerd en wordt stilgestaan bij verklaringen voor verschillen.
Ankeren,
J. van (2012). Pubers hebben geen astma. Longwijzer,
september, 5(51), 29-31.
Interview met Longwijzer
(het tijdschrift van het Astma Fonds/Longfonds) over pubers met astma, roken en
slordig medicatiegebruik ('therapietrouw'). Adviezen voor ouders die in dit
artikel worden genoemd, zijn opgenomen in de 'Zorgstandaard
Astma Kinderen & Jongeren', die begin 2013 verscheen.
Kaldenbach,
Y. (2012). Recensie
van "AD(H)D daar kan ik zóveel mee!". In: Kind en Adolescent Praktijk, september, 11(3), 146-147.
Recensie van psycho-educatie cd-rom voor basisschoolkinderen met
AD(H)D.
Interview voor RTL4-programma Editie
NL op 28-08-2012 n.a.v. van een longitudinaal onderzoek uit Nieuw-Zeeland,
dat een blijvende daling van gemiddeld 8 IQ-punten liet zien bij mensen die in
hun tienerjaren al begonnen waren met blowen. Begin 2016 verscheen overigens
onderzoek bij tweelingen dat dit tegensprak (lees hier).
In beeld staat onder mijn naam ‘neuropsycholoog’ in plaats van ‘gz-psycholoog’.
Nieber, L.
(06-08-2012). Een op de acht Amsterdammers is licht verstandelijk beperkt. NRC Next, 2-3.
Kort stukje in NRC Next waar in de rubriek 'NRC
checkt' uitspraken in de media worden getoetst op juistheid. Interview n.a.v. een uitspraak van
burgemeester Van der Laan over het IQ van Amsterdammers.
Kaldenbach,
Y. (2012). Intelligentiediagnostiek en medicatiegebruik: continueren of staken?
VVP Nieuws, 5(17), 14-18.
Sommige kinderen
gebruiken medicijnen die invloed kunnen hebben op een IQ-meting. Wat is
wijsheid in zo’n geval en wie heeft dan welke verantwoordelijkheid? Wat zijn
overwegingen om een middel te laten staken en wanneer ligt het juist voor de
hand om het medicijn te laten continueren? En wat is eigenlijk bekend over de
invloed van het bekende ADHD-medicijn methylfenidaat (Ritalin,
Concerta, Medikinet, Equasym) op je IQ? In dit artikel worden deze vragen beantwoord en krijgt de lezer
overwegingen aangereikt die in de praktijk kunnen helpen bij het bepalen van
het beleid.
Ruiters,
F. (2012). World Wide Wisdom - WISC-III-tools en
downloads voor therapeuten. In: Kind en
Adolescent Praktijk, juni, 11(2), 90.
Recensie over deze website: www.apollopraktijk.nl.
Mini-interview met Yaron Kaldenbach (blz. 5) in PAOpeople
(magazine voor zorg- en onderwijsprofessionals), dat in mei 2012 verscheen.
Onder 'Ontmoeting met je toekomst; zes experts als trendwatcher' geeft Yaron
kort zijn visie op een onderwerp dat in zijn cursus aan bod komt. Deze cursus
wordt onder meer verzorgd onder de vlag van GITP PAO.
Kaldenbach,
Y. (2012). Een Totaal-IQ buiten het verbaal-performaal bereik. VVP Nieuws, 5(16), 21-22.
Artikel waarin wordt uitgelegd hoe het kan dat een WISC-III TIQ
soms buiten het bereik van het VIQ-PIQ ligt. De argumenten gaan ook op voor
andere IQ-tests zoals onder meer de WAIS-III/WAIS-IV, maar bij de WPPSI-III
past de aanvulling dat het WPPSI-III TIQ niet louter bestaat uit subtests van
de verbale en performale schaal (subtest Substitutie
zit in het TIQ, maar niet in het VIQ of PIQ; wèl in de factor
Verwerkingssnelheid).
Dit artikel is de eerste
van vier in het kwartaalblad VVP Nieuws, het vaktijdschrift van de Vereniging van
Psychodiagnostisch Werkenden. In 2012 zal ik in dit blad in ieder nummer een
artikel publiceren over een vraag of thema rondom de WISC-III. Als introductie
op die rubriek en kennismaking met de lezers werd in ditzelfde februarinummer
ook een interview
geplaatst Wie
is Yaron Kaldenbach?
Artikel ‘De dictatuur van het IQ’ in weekblad
De Groene Amsterdammer van donderdag 11 augustus 2011.
In dit artikel wordt
n.a.v. de voorgenomen IQ-maatregel van het kabinet per 2013 gesproken met
deskundigen (Yaron Kaldenbach, Peter Tellegen, Cobi Bon & Britta van Toorn)
over de onwenselijkheid en consequenties van dit beleid. Mei 2012 werd bekend
dat de politiek (nadat het kabinet was gevallen) terugkwam op de invoering van
deze maatregel.
Artikel ‘Vloeibaar testen’ in NRC Weekblad, bijlage
bij het NRC Handelsblad van zaterdag 15 januari 2011.
In dit artikel
wordt n.a.v. interviews met
deskundigen (Peter Tellegen, Arne Evers, Teije de Vos, Harrie Vorst, Yaron
Kaldenbach & Wim Bloemers) de praktijk van IQ-tests in Nederland beschreven
en de starre en onoordeelkundige manier waarmee soms met deze getallen wordt
omgegaan, zonder daarbij te realiseren dat het getal pas betekenis krijgt
binnen een context, dat het omgeven is met een bepaalde marge van
(on)betrouwbaarheid en dat beslissingen nooit op IQ alleen gebaseerd zouden
mogen worden.
Kaldenbach,
Y. (2010). Recensie
van "T. Ehrlich (2010). ADDavid".
In: Kind en Adolescent Praktijk,
september, 9(3), 139.
Recensie van een therapeutisch kinderboekje voor
basisschooljongens met ADD.
Kaldenbach,
Y. (2010). Neuropsychologische diagnostiek is onnodig om ADHD te classificeren!
Kind en Adolescent Praktijk, april, 9(1),
28-32.
Opiniërend stuk waarin
een misstand aan de kaak wordt gesteld, namelijk dat in het land veel collega’s
neuropsychologisch onderzoek gebruiken om wel of niet tot de ‘diagnose’ ADHD te
komen. Dit artikel deed enig stof opwaaien en leidde onder meer tot
interviews met GGZ-vaktijdschrift Psy (uitgebreid
online verschenen interview en een kort bericht in de wetenschapsrubriek van
het tijdschrift zelf), Goedemorgen Nederland (KRO radio 1) en
jongerenradiozender FunX FM (Fresh ’n Up). Ook
Dagblad De Pers besteedde er aandacht aan en op internet was het op tientallen
forums een topic, waarin de boodschap overigens vaak verkeerd begrepen werd.
Kaldenbach,
Y. (2009). Recensie
van “T. van Lieshout (2009, tweede herziene druk). Pedagogische adviezen voor
speciale kinderen – een praktijkhandboek voor professionele opvoeders,
begeleiders en leerkrachten." In: Kind
en Adolescent Praktijk, december, 7(4), 203-204.
Recensie van een praktijkgericht vakboek voor mensen die
beroepsmatig te maken hebben met kinderen en jongeren met allerlei
psychiatrische, sociaal-emotionele of leerproblemen.
Kaldenbach,
Y. (2009). Online onderduiken en digitale dilemma’s. Kind en Adolescent Praktijk, december, 8(4), 181.
Column over ‘social media’ zoals Hyves, Facebook, LinkedIn en
Twitter en hoe je als hulpverlener door kinderen en jongeren verrast kunt
worden doordat ze je op internet vinden en uitnodigen om je ‘vriend’ te worden.
Wat doe je dan?
Kaldenbach,
Y. (2009). Recensie
van “T. Ehrlich (2009). ADDaisy”.
In: Kind en Adolescent Praktijk, september, 7(3),
146.
Recensie van een therapeutisch kinderboekje voor basisschoolmeisjes
met ADD.
Kaldenbach,
Y. (2009). Recensie
van “Th. Kievit, J.A. Tak & J.D.
Bosch(red.) (2008).
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen." In: Kind en Adolescent Praktijk, januari, 7(1),
42.
Recensie van hét handboek dat we in Nederland hebben op het gebied
van de psychodiagnostiek bij kinderen en jongeren. Dit boek hoort in de kast te
staan bij iedere psychodiagnost in de K&J-sector.
Kaldenbach,
Y. (2008). Recensie
van “G. van Vaerenbergh, G. de Kinder, K. Janssen & K. Verplancke
(2006). Mag ik even jouw hippocampus zien? Antwoorden op psychologische vragen van kinderen”.
In: Kind en Adolescent Praktijk,
december, 6(4), 191.
Recensie van een leuk boekje met allerlei interessante weetjes
over ons brein. Leuk voor nieuwsgierige en geïnteresseerde kinderen, jongeren
én volwassenen. Lees het geheim van de spiegelneuronen achter de
aanstekelijkheid van gapen en nog veel meer.
Kaldenbach,
Y. (2008). Recensie
van “F. Verheij, F.C. Verhulst & R.F. Ferdinand (red.) (2007). Kinder- en
jeugdpsychiatrie, behandeling en begeleiding”. In: Kind en Adolescent Praktijk, september, 6(3), 142-143.
Recensie van een basisboek in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Alle
stoornissen passeren de revue met beschrijvingen van klinische beelden met
bijbehorende diagnostiek en behandeling.
Kaldenbach,
Y. (2008). Interculturele ambivalentie: uit eten met mijn cliënt. Kind en Adolescent Praktijk, september, 7(3),
126.
Column over mijn interne worsteling bij de behandeling in de
thuissituatie van een Griekse cliënt. Bij de laatste sessie stond de vader erop
mij zijn Griekse restaurant te laten zien (hij had het zijn inmiddels overleden
moeder beloofd) en eenmaal aangekomen kreeg ik een privémaaltijd voorgeschoteld
die ik niet mocht weigeren. Waar eindigt intercultureel werken en komt de
beroepsethiek om de hoek kijken? In deze column leest u hoe het afliep…
Kaldenbach,
Y. (2008). Recensie
van “K. Dieltiens & M. Klompmaker (2006). Er zit een leeuw in mij”. In: Kind en Adolescent Praktijk, maart, 6(1),
40.
Recensie van een therapeutisch voorleesboekje voor kinderen
(jongens) met ADHD.
Kaldenbach,
Y. (2008). Het toekennen van DSM-classificaties door gz-psychologen.
Kind en Adolescent Praktijk, maart, 6(1),
24-26.
Opiniërend stuk over het misverstand dat alleen psychiaters
DSM-classificaties zouden mogen stellen. Een oproep aan psychologen en
orthopedagogen met (en wellicht zelfs ook zónder) BIG-registratie om zich meer
te positioneren en te gaan staan voor de eigen deskundigheid…
Kaldenbach,
Y. (2007). Therapietrouw bij uw kind met ADHD. ADHD
Wachtkamerspecial, 4(2), 1-4.
Een artikel voor
ouders van kinderen met ADHD over therapietrouw en wat ze eraan kunnen doen om
medicatiegebruik conform doktersvoorschrift bij hun kroost te verbeteren.
Kaldenbach,
Y. (2007). Therapietrouw bij kinderen en adolescenten met ADHD. ADHD Actueel, 4(2), 1-6.
Een artikel voor
psychologen, orthopedagogen en psychiaters over therapietrouw bij ADHD: hoe
ontstaat dit (determinanten) en wat kunnen professionals eraan doen om te
bevorderen dat hun cliënten thuis ook echt doen wat ze in de spreekkamer
afspreken?
Kaldenbach
(2007). Recensie
van “A. Prifitera, D.H. Saklofske
& L.G. Weiss (2005). WISC-IV
Clinical Use and Interpretation. Scientist-Practitioner’s Perspectives” en “L.G. Weiss,
D.H. Saklofske, A. Prifitera
& J.A. Holdnack (2006). WISC-IV Advanced Clinical
Interpretation". In: Tijdschrift voor Psychiatrie, 49(7), 505-507.
Recensie van twee Amerikaanse boeken over de WISC-IV. In Nederland
werken we nog met de WISC-III en zal de WISC-IV worden overgeslagen. Najaar
2014 verscheen de WISC-V in Amerika en Nederland zal naar verwachting in 2015
beginnen met het project WISC-V-NL. De in deze boeken beschreven WISC-IV is
echter een bijzonder interessante intelligentietest en de beschreven ‘WISC-IV Integrated methode’ maakt dat je binnen de WISC ook
neuropsychologisch kunt doortesten en veel meer te weten kunt komen over waar
het bij een kind misgaat als hij laag scoort dan op eerdere versies van de
WISC.
Kaldenbach,
Y. (2007). Hiërarchische analyse van de WISC-III nader toegelicht: vragen en
antwoorden. Kind en Adolescent Praktijk, juni, 6(2), 72-80.
Na publicatie van het
WISC-III artikel in 2006 werd ik overstelpt met mailtjes van lezers. Dagelijks
kreeg ik meerdere mails en sommige vragen kwamen vaak terug. De meest gestelde
vragen worden in dit vervolgartikel beantwoord en de hiërarchische
analysemethode krijgt met dit tweede artikel een vervolg.
Kaldenbach, Y. (2006). De WISC-III
anno 2006: een voorstel tot eenduidige en hiërarchische analyse, interpretatie
en rapportage. Kind en Adolescent Praktijk, sept, 5(3), pp. 128-136.
In dit artikel
wordt de hiërarchische analysemethode voor de WISC-III uitvoerig beschreven.
Het is inmiddels een artikel dat in diagnostisch Nederland veel wordt gebruikt
en op universiteiten en in postmasteropleidingen als literatuur wordt
aanbevolen.
Kaldenbach,
Y. (2006). i.o.: professionele misleiding. Maandblad Geestelijke
Volksgezondheid, 61(5), pp. 406-407.
Column over hoe veel mensen in ons vak de afkorting ‘i.o.’
vermelden als ze ergens voor in opleiding zijn (bijvoorbeeld 'psycholoog i.o.'
als je 'stagiaire Psychologie' bent en 'gz-psycholoog i.o.' als je als
basispsycholoog de gz-opleiding doet). Het voeren van de ‘i.o.-titel’ op deze
manier is echter misleidend en kan bij een klacht ook tot het opleggen van een
maatregel leiden. Profiteer van deze kennis en voorkom dat u de volgende bent
die ‘hangt’…
Coenraads,
R.C. & Kaldenbach, Y. (2006). Jeroen de hardloopkampioen met astma.
Leimuiden: Uitgeverij Context. ISBN-nummer: 907-81-96025/978-90-78196-02-0.
Een positief
therapeutisch (voor)leesboekje met humor, voor jonge kinderen met astma.
Full-color en met ‘hard cover’ omslag. Klik op de
afbeelding voor de flyer. De adviesprijs is €13,50 maar via ykaldenbach@hotmail.com kunt u het
boek bestellen voor slechts €5,95 (incl. verzendkosten in Nederland), nu de
uitgever de verkoop van de nieuwste druk aan mij heeft overgedragen.
Download ook de kleurplaat
van Jeroen de hardloopkampioen.
Kaldenbach,
Y. (2006). Een bittere pil? Medicatietrouw bij kinderen en jongeren met
psychiatrische problematiek. Balans Magazine, 19(1), pp. 18-21.
In dit tijdschrift voor
ouders van kinderen met onder meer psychiatrische stoornissen zoals ADHD en
PDD-NOS verscheen in 2006 dit artikel over medicatietrouw. Er wordt
beschreven wat redenen kunnen zijn waarom kinderen en jongeren met
psychiatrische problemen hun medicatie niet gebruiken zoals met de arts
besproken. Ook worden praktische tips gegeven over hoe je kunt ontdekken wat de
oorzaak is en minstens even belangrijk : wat je er als ouder aan kunt
doen.
Kaldenbach, Y. (2005). Cognitieve therapie bij een
veertienjarige angstige adolescent zonder vermijdingsgedrag. Kind en
Adolescent Praktijk, maart, 4(1), pp. 4-13.
In dit artikel
wordt een casus beschreven: de 14-jarige Tim heeft een gegeneraliseerde
angststoornis en dysthymie, maar… vermijdt niet. Hoe lost de therapeut dit op,
die in de cursus cognitieve gedragstherapie keurig heeft geleerd dat bij angststoornissen
vermijding een centrale rol speelt en exposure dus het belangrijkste
behandelingrediënt moet zijn? Lees hoe een sterk cognitief accent,
liquidatierisicoprofielen, taartdiagrammen over inbrekers en een flinke dosis
humor Tim weer beter maakten…
Kaldenbach,
Y. (2004). Recensie
van “M. Janssens (2003). Humor, een relativerende begeleidingsmethode: anders
omgaan met verstandelijk gehandicapten in specifieke situaties”. In: SPH - Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische
Hulpverlening, nr. 58, juni 2004, pp. 43-44.
Recensie van een boek over gebruik van humor in het werken met
verstandelijk beperkte cliënten.
Kaldenbach, Y.
(2003). Humor binnen de hulpverlening: kracht of kwetsbaarheid? SPH -
Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening, nr. 51, april 2003,
pp. 32-35.
Artikel in een blad voor sociotherapeuten/groepswerkers over hoe
je humor in je werk kunt gebruiken, maar ook welke valkuilen dit met zich
meebrengt. De genoemde voorbeelden in het artikel zijn eigen praktijksituaties
van de auteur, ervaringen die hij tijdens zijn studie Psychologie opdeed toen
hij een bijbaan als groepsleider had.
Kaldenbach, Y.
(2002). Dikke kinderen: maken we ons te dik? Obesitas bij kinderen en
adolescenten - interventies voor de dagelijkse praktijk. Over Gewicht
Magazine, juni, 6(3), pp. 16-18 & augustus, 6(4), pp. 15-17
& oktober, 6(5), pp. 15-17.
Tegenwoordig wordt het
als een epidemie gezien en grote bedreiging voor de gezondheid van onze
kinderen: obesitas. Maar ook in 2002 waren er al grote zorgen over de steeds
dikker wordende jeugd in Nederland. In deze reeks artikelen (het was te
lang om in één keer in het blad te verschijnen, dus werd gekozen voor een
‘trilogie’) wordt ingegaan op een ‘groeiend’ probleem en wat mensen die met te
dikke kinderen te maken hebben (als ouders of als hulpverlener) hieraan kunnen
doen.
Kaldenbach, Y.
(2001). Therapietrouw bij adolescenten met astma. Astma Nieuws, februari, 4(1),
pp. 11-12 & mei, 4(2), pp. 11-12.
Therapietrouw onder
pubers met astma is een groot probleem en hieraan liggen zowel algemene als
ziekte-specifieke factoren ten grondslag. In dit artikel wordt
beschreven hoe het komt dat pubers niet altijd trouw hun medicijnen innemen en
toch gaan roken, en wat de omgeving hieraan kan doen.
Kaldenbach, Y.
(2000). Heitakampen Astmacentrum Heideheuvel. Astma
Nieuws, oktober, 3(5), pp. 24-26.
Inmiddels opgeheven maar in 2000
bestonden ze nog: de therapeutische vakantiekampen voor kinderen met astma van
astmacentrum Heideheuvel. In dit artikel krijgt u een sfeerimpressie.
Link gerust naar deze
website. Informatie mag echter niet zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming worden gepubliceerd/overgenomen op andere websites dan www.apollopraktijk.nl of worden
aangepast (in welke vorm dan ook) zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van Yaron Kaldenbach. Ook is het niet toegestaan de bronvermelding/auteur weg
te laten, waardoor de suggestie kan worden gewekt dat iemand anders de
bestanden op deze website heeft ontwikkeld. Voor zover het bestanden betreft
waarvan Yaron Kaldenbach het copyright bezit, is het wel toegestaan deze te
downloaden en intern op een centrale server/schijf van een instelling te
zetten, voor intern gebruik. In dat geval wordt u wel aangeraden regelmatig te
checken op de website of er recentere versies zijn verschenen en u kosteloos te
abonneren op de Nieuwsbrief via ykaldenbach@hotmail.com.
Bij belangrijke updates ontvangt u dan een e-mail. Ook is het toegestaan om de
bestanden van Yaron Kaldenbach via e-mail in ongewijzigde vorm verder te
verspreiden (als het om grotere groepen geadresseerden gaat, dan graag even
vooraf overleg). Los van auteursrechtelijke redenen is het belangrijk dat de
kwaliteit van de geboden informatie gewaarborgd blijft en dit kan niet langer
worden gegarandeerd als anderen dingen aanpassen. Door één centraal podium te
houden waar de informatie wordt gedeeld (deze website), kan iedereen erop
vertrouwen dat men hier de meest recente versies vindt waarin verbeteringen
t.a.v. evt. eerdere versies zijn aangebracht.