Downloads
ADHD en ADD protocol psycho-educatiegroep 12+
Collega gz-psycholoog Tirtsa Ehrlich is al enige jaren actief
met het schrijven van psycho-educatiematerialen voor kinderen en pubers met
ADD/ADHD, waaronder boeken voor deze
doelgroep. Graag deelt zij haar protocollen voor de ADD
en ADHD
psycho-educatiegroep voor pubers met u, inclusief de presentatie
over deze ADD-groep en de presentatie
over deze ADHD-groep.
Algemene Standaard Testgebruik NIP (2017)
In de AST worden richtlijnen
beschreven met betrekking tot psychodiagnostisch onderzoek. Het gaat niet
alleen over het psychodiagnostisch rapport, maar ook over de keuze van tests,
de onderzoeksprocedure en rechten van cliënten komen aan bod. En nog veel meer.
Er wordt inmiddels gewerkt aan een update van deze 2017-versie.
Angst
De bewezen effectieve behandeling
van angst is doorgaans cognitieve gedragstherapie en maakt gebruik van
technieken als exposure (met responspreventie) en aanpassingen in cognities
(gedachtes uitdagen, helpende gedachtes formuleren, verwachtingen bijstellen
door ervaring). Een goede interventie begint met psycho-educatie.
Voor kinderen vanaf de
basisschoolleeftijd is er een toegankelijke en vrolijk met minions
geïllustreerde uitleg beschikbaar: 5 dingen je die
wilt weten over angst. Hoewel de bestanden overlap hebben, kunt u het kind
en de ouders ook een geïllustreerde uitleg meegeven, waarin nog wat meer wordt
uitgelegd hoe angst, vermijding en de behandeling werken: Angst en vermijding.
Dit bestand is wat ‘droger’ en theoretischer dan ‘5 dingen je die wilt weten
over angst’, maar nog steeds geschreven voor kinderen. Dit document eindigt met
een grafiek die illustreert hoe vermijdingsleren en exposure werken. Deze
grafiek kunt u nog iets krachtiger gebruiken in uw psycho-educatie door deze
als aparte PowerPoint
illustratie aan uw cliënt toe te lichten. Dit werkt verhelderend en motiverend
voor behandeling. Geef het na openen full screen weer (F5) en wandel dan rustig
door de slides, terwijl u uitleg geeft over hoe vermijdingsleren en exposure
werken.
Om zicht te krijgen op het
angstniveau, kunnen ‘schaalvragen’ helpen (‘Hoe hoog is je angst op een schaal
van 1 tot 10, waarbij 1 betekent…’). Gebruik hierbij een kleurenprint van de thermometer
om aan het kind voor te leggen, zodat deze ondersteund wordt in het taxeren van
zijn angst. Uiteraard is deze ‘angstthermometer’ ook voor allerlei andere
doelen prima te gebruiken zoals boosheid, stemming, vermoeidheid, energiepeil,
de sfeer thuis of schoolplezier. Sommige kinderen of therapeuten verkiezen een
andere schaalverdeling (bijvoorbeeld 1 tot 100) of positief geformuleerde naam
(angstthermometer → ontspanningsthermometer; boosheidthermometer →
zelfcontrolethermometer, enz.) verkiezen. Je vraagt dan niet de klacht te kwantificeren maar juist de
mate waarin het doel is bereikt.
Beloningsprogramma
Beloningsprogramma’s komen in
velen soorten en maten voor en lang niet iedereen is zich ervan bewust wat er
allemaal komt kijken bij het succesvol voorbereiden en uitvoeren van zo’n
programma. Download de uitgebreide handleiding
voor ouders, groepsleiding en de therapeut. Verder kunt u gebruik maken van de
kant-en-klare schema’s in Word die op maat
kunnen worden ingevuld en aangepast aan de situatie en wensen van het
betreffende kind. Belangrijk is te benadrukken dat te snel (lees: onvoldoende
voorbereid) starten met een dergelijk programma het lastiger kan maken om er
naderhand succes mee te boeken. Laat de mensen die het moeten uitvoeren dus
eerst rustig het document bestuderen, maak daarna samen een conceptprogramma
(of laat hen een concept maken waarbij u vanuit uw deskundigheid meedenkt en
suggesties doet) en ga het pas uitvoeren als alles voldoende stevig staat en
ook met het kind goed voorbesproken is.
Beweging en effect op leerprestaties
Op 14 december 2011 verscheen er
een artikel
in de Volkskrant n.a.v. een onderzoek van bewegingswetenschappers van de
Universiteit Groningen. Dagelijks een uur doelgericht en complex bewegen blijkt
de cognitieve ontwikkeling goed te doen. Kinderen die over goede
bewegingsvaardigheden beschikken, beter presteren op competenties als lezen,
spellen en rekenen. Kinderen met bovenmatig bewegingstalent volgen vaker een
hoger schooltype (havo, vwo) dan het landelijk gemiddelde. Ze halen hogere
cijfers en blijven minder vaak zitten. Fittere kinderen zijn betere leerlingen.
Regelmatig bewegen leidt onder meer tot verbeterde doorbloeding van de
hersenen. Bij complexe bewegingsvaardigheden wordt gebruik gemaakt van dezelfde
hersengebieden als bij hogere cognitieve competenties. Fittere kinderen zijn
beter in problemen oplossen, ze letten beter op tijdens de les, maken bewustere
keuzes en vallen op door doelgericht gedrag. ‘Ze weten eerder wat ze moeten
doen om te bereiken wat ze willen.’
Brain
Blocks psycho-educatie autisme (ASS): samenvatting voor cliënt
Voorheen was ‘Ik
Ben Speciaal 2’ een leidend werkboek bij het geven van voorlichting aan
mensen over hun eigen autisme. Tegenwoordig is Brain Blocks in opmars
en heeft dit ook mijn voorkeur. Brain Blocks hanteert een andere insteek en
gebruikt een eigen taal met aansprekende materialen. Ik vind het een
waardevolle methode, waarbij ik nog één ding miste; ‘iets’ om op papier mee te
geven aan het kind en ouders, om te voorkomen dat de uitleg verwaterd of
verloren gaat, naarmate de sessie(s) langer geleden zijn. Dat speelde bij ‘Ik
Ben Speciaal’ niet, waar de cliënt het werkboek aan de module overhield. Lang
niet altijd wordt Brain Blocks gegeven in een context waarin iedereen ook die
taal spreekt. Het wordt vaak als een losse psycho-educatiemodule ingezet bij
cliënten en hun ouders in de ambulante ggz, waarbij recentelijk de ASS-diagnose
is gesteld. Vaak gaat daarna een andere hulpverlener met het gezin verder, die
lang niet altijd goed bekend is met Brain Blocks. Omdat deze methode een eigen
taal hanteert, vind ik het van toegevoegde waarde voor kinderen/ouders om ze
een samenvatting te kunnen meegeven, waarin ze alles nog eens rustig kunnen
nalezen. Dat is ook prettig voor de ouder die er niet bij kon zijn of de
leerkracht, die het kind erover hoort praten en er iets meer over wil weten.
Download hier de Brain Blocks
samenvatting psycho-educatie autisme, die ik heb gemaakt om in deze
behoefte te voorzien (het komt dus niet vanuit de ontwikkelaar van Brain
Blocks). Feedback is van harte welkom.
Determinanten van studiesucces
In zijn promotieonderzoek keek
arbeidspsycholoog Rutger Kappe naar determinanten van
studiesucces. Naast intelligentie bleken factoren als consciëntieusheid en
intrinsieke motivatie belangrijke determinanten voor succes en zelf een grotere
rol te spelen dan intelligentie zelf. Voor werksucces bleken competenties
belangrijker dan studiecijfers. Download hier
zijn proefschrift (2011). Achteraan is een Nederlandse samenvatting.
Eten: kinderen dingen leren eten en nog lekker
vinden ook!
Naar aanleiding van een kind dat
ik in behandeling had, heb ik uitgezocht hoe leerbaar smaak is en hoe je
kinderen dingen kunt leren eten die ze vies vinden (bijv. groenten). In 'Leren eten, leren lusten'
(Kinderen leren eten en leren lusten wat ze nu nog vies vinden; hoe doe je
dat?) leest u de kneepjes van het vak. Deze handleiding is geschreven in
leesbare taal voor ouders. De gegeven adviezen zijn gebaseerd op
wetenschappelijk onderzoek, maar omwille van de leesbaarheid en de doelgroep
van het document, zijn bronvermeldingen weggelaten.
In De Psycholoog van sept.
2020 stond een interessant artikel over een specifiek aspect van smaak. De
belangrijkste bevindingen zijn verwerkt in bovengenomed
document, maar als u meer achtergrondinformatie wilt weten: lees hier
‘Proef de textuur - de invloed van tactiele waarneming op het lusten van
groenten en fruit’. Vroeg ermee beginnen blijkt belangrijk en… spelen met het
eten blijkt voor jonge kinderen zelfs helpend!
Mogelijk is ook de website http://datlustikniet.info voor u
interessant?
Evaluatieschema Emoties & Gedrag voor kinderen
Collega gz-psycholoog Francien de
Pree stelt een schema beschikbaar dat zij ontwikkeld heeft. In dit weekschema
kan per dagdeel aan de hand van 3 smileys worden geregistreerd hoe ‘het’ is
gegaan. De toepasbaarheid is breed en vooral afhankelijk van de creativiteit
van de gebruiker. Zo kan het gaan over hoe een kind zich voelt (bij
somberheid), of het goed is gegaan met bepaald gedrag (denk aan
temperamentvolle kinderen met impulsdoorbraken), of het gelukt is zelf te
denken aan het innemen van de medicijnen of op tijd klaar zijn om naar school
te vertrekken, enz. Bruikbaar als registratieformulier of inpasbaar in een
beloningsprogramma. Download hier het evaluatieschema
met de smileys (PowerPoint-bestand).
Gedachte-Kracht.nl: kinderen positief leren denken
Nicole Hage heeft veel leuke en
kindvriendelijke materialen ontwikkeld, waarvan zij ook veel gratis deelt via www.gedachte-kracht.nl. Hier vindt u
onder andere het complete full-color boek Gedachte-Kracht (voor als je nieuwsgierig bent
naar wat je gedachten voor je kunnen doen) digitaal, waarin kinderen op een
leuke manier uitgelegd krijgen hoe belangrijk gedachten zijn en dat ze hierop
ook invloed hebben. Het materiaal heeft een hoog positief en ‘feel good’ gehalte en staat vol met allerlei actieve oefeningen
en hulpmiddelen.
Geheugen
Soms doe je wel eens
geheugenonderzoek binnen je neuropsychologische diagnostiek en komt daar een
zwak geheugen uit naar voren, wat ook overeenkomt met de vergeetachtigheid die
je van ouders terughoort. Er is dan lang niet altijd
gelijk sprake van een geheugenstoornis, evenmin hoeft er iets mis te zijn in de
hersenen. Maar het feit is wel dat de jongere veel vergeet en daardoor in de
praktijk ook problemen ervaart. Samen met een oudere adolescent maakte ik een
aantal jaar geleden een document met informatie over het geheugen en vooral een
opsomming aan geheugenstrategieën waardoor hij in de praktijk zo min mogelijk
last ondervond van zijn zwakke geheugen. Gebruik de Tips bij
Geheugenproblemen naar eigen inzicht voor uw jongeren of jongvolwassenen
met geheugenproblemen. Veel van de genoemde strategieën kunnen ook handig zijn
voor jongeren met ADD of ADHD. Nadien vond ik op internet de gratis te
downloaden pdf-versie van het boek Onvergetelijk
– geheugenoefeningen voor thuis, geschreven door collega’s Marianne Schmidt
en Nathalie van Kordelaar.
Ontspanningsoefeningen
U kunt hier twee
ontspanningsoefeningen voor kinderen en jongeren downloaden. De hoge kwaliteit
mp3-bestanden (320 kbps) kunnen op alle gangbare
media worden afgespeeld, zoals mp3-spelers, tablets en mobiele telefoons.
-
‘Ontspanningsoefening
- spieren’ (10:14 minuten) maakt gebruik van progressieve spierrelaxatie
volgens de Jacobson-methode, waarbij aan de hand van
leuke metaforen spiergroepen selectief worden aangespannen en ontspannen.
Download hier de mp3 (23,5 MB) of luister via
YouTube
(full HD 1080p).
-
‘Ontspanningsoefening
- strand en ademhaling’ (7:46 minuten) is een geleide verbeeldingsoefening met
aandacht voor ademregulatie, waarin het kind aan de hand van een verhaal
imaginair wordt meegenomen naar een tropisch strand. Deze oefening is geschikt
voor alle leeftijden. Download hier de mp3 (18,1 MB)
of luister via YouTube
(full HD 1080p).
De oefeningen zijn ingesproken
door gz-psycholoog Yaron Kaldenbach. De twee oefeningen kunnen los van elkaar
gebruikt worden en zijn zowel individueel als in groepsverband toepasbaar:
thuis op de bank na een drukke schooldag, voor het slapen gaan, in de klas,
tijdens de gymles, binnen een groepstherapie of op een logeerweekend/kamp.
Stimuleer kinderen om er iets
leuks of bijzonders van te maken, bijvoorbeeld door het samen met de ouders of
een vriend(innet)je te doen. Veel kinderen vinden het
mooi om het daarna te imiteren en bij de ouders toe te passen (het heeft voor
hen vaak iets magisch en hypnotiserends), die dan
natuurlijk laten merken dat ze er heel ontspannen en rustig van worden. Ik ben
benieuwd naar uw ervaringen en feedback (ykaldenbach@hotmail.com).
Psychosen (GedachtenUitpluizen.nl)
Prof. dr. Mark van der Gaag is al
jarenlang een autoriteit op het gebied van psychosen. Samen met zijn collega’s
heeft hij de website gedachtenuitpluizen.nl
ontwikkeld, waarop veel downloads staan m.b.t. diagnostiek en behandeling van
alles wat met psychosen te maken heeft.
Ruwe testgegevens archiveren
Sinds een aantal jaar zijn ruwe
testgegevens (uw WISC-III boekje, ingevulde vragenlijsten, diagnostische
tekeningen, enz.) onderdeel van het dossier en daarmee onderhevig aan de
rechten en plichten die t.a.v. de dossiervoering gelden. De enige uitzondering
is dat men geen recht op een kopie van de ruwe testgegevens heeft (wel recht op
begeleide inzage). Dit heeft te maken met de auteursrechten die op het
materiaal rusten en de risico's die ontstaan als de test gaat circuleren
(waardevermindering, mensen kunnen zich voorbereiden, enz.). Dit betekent dat u
de ruwe testgegevens net zolang moet bewaren als de rest van het dossier. Omdat
dossiers tegenwoordig vaak digitaal zijn en het zeer veel werk is om alle ruwe
testgegevens te scannen, kunnen deze apart worden gearchiveerd in enveloppen.
Het is wel belangrijk dat hier allerlei gegevens opstaan, zoals naam en
geboortedatum van de cliënt, testdatum en naam van de onderzoeker, enz. Om
efficiëntie te bevorderen kunt u enveloppen laten bedrukken, zodat onderzoekers
minder hoeven in te vullen en niets kunnen vergeten. Download hier een voorbeeld van een
GGZ-instelling. De wettelijke bewaartermijn van 20 jaar (was voorheen 15 jaar)
geldt alleen als u onder de WGBO valt (bijv. de GGZ en somatische
gezondheidszorg). Bij twijfel kunt u het beste contact zoeken met de jurist van
uw beroepsvereniging.
De laatste jaren is steeds meer
gebruik dat ziekenhuizen en GGZ-instellingen deze 20-jarige bewaartermijn pas
laten ingaan op de dag dat een kind 18 jaar wordt; het bereiken van de zgn.
‘meerderjarigheidsgrens’. Een dossier wordt dan pas vernietigd vanaf de 38e
verjaardag van degene die als minderjarige in zorg was. De WGBO verplicht dit
langer bewaren niet, maar staat het wel toe. Ook het NIP adviseert het. Reden
is dat 20 jaar best wel ‘kort’ kan zijn, nu velen pas in hun
(jong)volwassenheid meer gaat reflecteren op de eigen jeugd en in dat kader
dossierinformatie kunnen willen inzien. En dan zou het onwenselijk zijn als de
rapportage over het gezinsonderzoek, de uithuisplaatsing, enz. op 2-jarige
leeftijd al zou worden gewist als het kind 22 jaar is en nog niet is toegekomen
aan het ‘verwerken’ van de jeugd.
Signaleringsplan
Zowel op crisisafdelingen, op
leefgroepen als bij thuiswonende kinderen/jongeren die speciale zorg vragen,
worden signaleringsplannen gebruikt. Hierin kun je voor verschillende
gemoedstoestanden aangeven wat de signalen voor jezelf en je omgeving zijn en
wat er dan concreet gedaan moet worden. Download hem hier, met dank aan collega
Tineke Spruijt.
Slaaphygiëne checklist: 50 tips bij slaapproblemen
Het bestand ‘Slaaphygiëne
checklist: 50 tips bij slaapproblemen’ is te gebruiken bij kinderen,
jongeren, volwassenen en ouderen. De checklist bevat 50 punten die een rol
kunnen spelen bij het ontstaan, voortbestaan en vooral oplossen van
slaapproblemen. Het gestructureerd doornemen van deze punten geeft zicht op de
mogelijke oorzaak en biedt direct concrete mogelijkheden om met aanpassingen te
onderzoeken of het de slaap verbetert.
Het Expertisecentrum Slaap en
Psychiatrie van GGZ Drenthe heeft een mooie Infographic
ontwikkeld met op 1 A4’tje een aantal belangrijke slaaphygiënetips. Het punt
van ‘maximaal 8 uur in bed’ ligt bij de jeugddoelgroep uiteraard wat
genuanceerder.
Tekendiploma: bewust en
angstverminderend omgaan met tekenbeten
Kinderen kunnen
bang zijn voor een tekenbeet (angst voor de ziekte van Lyme). Zorg, wanneer u
hiermee te maken kunt krijgen, dat u goed weet hoe u een teek (niet) moet
verwijderen (zie o.a. www.rivm.nl). De teek moet
zo snel mogelijk en op de juiste manier verwijderd worden om de kans op
besmetting te minimaliseren. Naast andere manieren om angst te verminderen kan
ook het Tekendiploma behulpzaam zijn als u
met tekenbeten bij kinderen te maken krijgt. Het Tekendiploma is informatief,
luchtig en serieus tegelijk. Het kind wordt betrokken bij het verwijderen van
de teek en invullen van het diploma, wat een gevoel van controle geeft. De humor
en informatie verminderen de angstige lading. Zo mag het kind zijn/haar teek
een naam geven en de verwijderde teek wordt met een plakbandje op het diploma
geplakt als 'trofee' (en natuurlijk 'om ontsnappen te voorkomen'). Op het
diploma staat alle medisch relevante informatie, zoals de beetdatum en
beetplek, en op welke symptomen men alert moet blijven. Het diploma is zeer
geschikt voor gebruik in omgevingen waarin men vaak met tekenbeten te maken
heeft: scholen, zwembaden, campings, vakantiekampen, clubs, georganiseerde
activiteiten in bos, heide en duinen, enz. Print het tekendiploma dubbelzijdig
en in kleur. Kinderen vinden teken doorgaans interessant als u er wat meer over
kunt vertellen. Ook vinden ze het leuk om te herkennen in welk ontwikkelingsstadium
‘hun’ teek zich bevindt (larve, nimf of volwassen mannetje/vrouwtje), door
onder meer het aantal pootjes te tellen (larve heeft er 6, de rest 8) en het
lijfje te bestuderen. Bent u betrokken bij een organisatie waar tekenbeten vaak
voorkomen en u werkt met groepen kinderen (bijv. scouting), dan kunt u het Tekendiploma Gold als
toevoeging gebruiken voor bijzondere gevallen (een uitzonderlijke teek, een
afwijkende beetplek of een teek die zich lastig liet verwijderen).
Wilt u als
organisatie het tekendiploma gaan gebruiken en wenst u bepaalde aanpassingen
(bijv. uw eigen logo erop)? Neem dan contact
op.
In het
tekendiploma wordt het gebruik van een Aspivenin vacuümpompje beschreven
(online en bij apotheken verkrijgbaar). Dit is geen onderdeel van de huidige
officiële richtlijnen, maar een extra ingebouwde zekerheid dat het gevoel van
veiligheid bij kinderen versterkt (alsof je het evt. ingespoten 'gif' er weer
uithaalt). Voordeel van het pompje is daarnaast dat u de kans op infecties in
de huidgang verkleint en kunt checken of de teek de bloedbaan al had bereikt;
in dat geval komt er een bloeddruppeltje op de huid liggen.
Tics
De
behandelrichtlijnen voor tics bij kinderen schrijven voor om in eerste
instantie cognitieve gedragstherapie te doen, zo nodig in tweede instantie
aangevuld met medicatie. Binnen de CGT zijn ‘exposure met responsepreventie’ en
‘habit reversal’ bewezen effectieve methoden. In het Stappenplan
‘Mijn tics de baas’ krijgen kinderen (vanaf de basisschoolleeftijd) uitleg
over tics en wat ze van de behandeling volgens ‘habit reversal’ kunnen
verwachten (inhoud en effecten).
Zelfbeschadigend gedrag /
zelfverwonding / self-harm / automutilatie (verouderde term): functies,
basishouding en voorbeeldvragen
Er kunnen
allerlei redenen zijn waarom mensen zichzelf beschadigen. In 10
functies van zelfbeschadigend gedrag heb ik de de meest voorkomende redenen
op papier gezet, die u als hulpverlener kunnen helpen bij het in gesprek gaan
met degene die dit doet (bronnen: literatuur, eigen klinische ervaring en
meedenkende collega’s, met dank aan Nienke Kool). Naast de genoemde ‘functies’
wordt er ook ingegaan op de basishouding van waaruit u het gesprek met iemand
hierover voert en worden er voorbeelden gegeven van allerlei vragen die u kunt
stellen. Ongetwijfeld zal dit document ook bij jongeren en volwassenen terecht
komen die zichzelf beschadigen. Is dat erg? Nee hoor, het kan ook jou misschien
helpen om wat meer zicht te krijgen op waarom je het doet en of je dit zo wilt
blijven doen. Ik hoor graag feedback.
Link gerust naar deze website. Informatie mag echter niet
zonder voorafgaande schriftelijke toestemming worden gepubliceerd/overgenomen
op andere websites dan www.apollopraktijk.nl
of worden aangepast (in welke vorm dan ook) zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van Yaron Kaldenbach. Ook is het niet toegestaan de bronvermelding/auteur
weg te laten, waardoor de suggestie kan worden gewekt dat iemand anders de
bestanden op deze website heeft ontwikkeld. Voor zover het bestanden betreft
waarvan Yaron Kaldenbach het copyright bezit, is het wel toegestaan deze te
downloaden en intern op een centrale server/schijf van een instelling te
zetten, voor intern gebruik. In dat geval wordt u wel aangeraden regelmatig te
checken op de website of er recentere versies zijn verschenen en u kosteloos te
abonneren op de Nieuwsbrief via ykaldenbach@hotmail.com.
Bij belangrijke updates ontvangt u dan een e-mail. Ook is het toegestaan om de
bestanden van Yaron Kaldenbach via e-mail in ongewijzigde vorm verder te
verspreiden (als het om grotere groepen geadresseerden gaat, dan graag even
vooraf overleg). Los van auteursrechtelijke redenen is het belangrijk dat de
kwaliteit van de geboden informatie gewaarborgd blijft en dit kan niet langer
worden gegarandeerd als anderen dingen aanpassen. Door één centraal podium te
houden waar de informatie wordt gedeeld (deze website), kan iedereen erop
vertrouwen dat men hier de meest recente versies vindt waarin verbeteringen
t.a.v. evt. eerdere versies zijn aangebracht.